onsdag 21 juli 2010

omväg för våfflor

I Fryksås serveras det våfflor. Finns det våfflor finns det ett sätt att cykla dit och inte ens en svart himmel kan hindra det.

mörk himmel
Det ljusnade betydligt när vi lämnande E45 och svängde ner på vägen mellan Vattnäs och Orsa. Lång och ensam väg genom skog och kor. Ett fåtal bilar och ett gäng glada cyklister.

långa fina skogsvägar
Från Orsa, eller snarare strax utanför Orsa, i Hansjö är det 9 km till våfflorna och 12 km upp till toppstugan på Grönklitt, valde att skjuta det beslutet på framtiden och låtsas att jag skulle cykla direkt till våfflorna.

    



















Våfflorna var rakt fram, S ett par km bakom och jag svängde höger för att titta på utsikten från Grönklitt. Våfflorna fick vänta.
toppstugan i grönklitt

belöning
Jag var ändå ute på en träningstur och valde att bränna bort det dålig samvetet med hjälp av en backe jag fick tips av från happymtb. Skeervägen, eller Skeerwäjön som det heter på Orsa-mål,  var en sällsynt trevlig upplevelse i backväg, det gick inte att se slutet förrän jag var upp 2,16 km senare. På väg upp mötte jag några cyklister som av någon anledning cyklade ner för backen.

trevliga backar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar